Richting Santa
Hallo thuisfront,
Dat duurde lang vanaf Engeland naar Tenerife, Santa Cruz. Toen we uit Engeland vertrokken heeft de reis 8 dagen geduurd tot we in Santa Cruz aan kwamen. Wat is er veel gebeurt in die 8 dagen. Halve de week in Plymouth was ik ziek geworden gewoon een griepje, het was niet echt prettig maar ik was niet dood. Het vertrek uit Plymouth was om 9 uur in de ochtend, echt gaaf, er was een klein bootje die ons naar buiten begeleide. Die dag waren de dus bijna weer een hele volle dag of zee, en wat een zieke weer aan boord! Haha de halve boot was ziek zwak of misselijk en een paar gingen over hun nek. Gelukkig ik deze keer niet. De 2de dag ging al wat beter qua misselijkheid we waren allemaal redelijk snel ingeschommeld, maar helaas was ik nog steeds niet echt lekker. Pas na ongeveer 3 a 4 dagen op zee voelde ik me gelukkig weer helemaal prima! Op zee hadden we elke dag Spaans van half 5 tot 6 en moest onze wacht, de rode wacht, om 12 tot 4 overdag en in de avond voor de boot zorgen. We zijn allemaal in wachten ingedeeld rood, wit en blauw je draait met ongeveer 8 a 9 man wacht en 4 uur lang. Tijdens de wacht is het meestal redelijk saai je moet 4 uur aanwezig zijn en maar heel even van de tijd moet je iets doen. Uiteindelijk hebben we de taken die sowieso gedaan moesten worden eerlijk verdeeld, ook wachtleider bepaalt en een gabarbagemanager (afvalman). De taken die elke keer gedaan moesten worden zijn, lookout, helmsman en navigatie. Als lookout ga je voor op het dek chille... eehhh staan en kijken of je andere schepen, boeien of lichtjes ziet aan de horizon omdat niet alles te zien valt van het achterdek en op de radar. Zo stond ik daar laatst en we voeren net langs het laatste stukje van Engeland. En tja ik lag best wel lekker in het zonnetje komt ineens Mathias (matroos van ons schip) naar me toe. ‘Vasco zie je die vissersboei?’ Bleek dat we er bijna over een heen gevaren waren het scheelde niet echt veel. Als we er over heen gevaren waren was er iets niet zo prettigs met de schroef gebeurd. Dus het les momentje van die gebeurtenis ietsje beter opletten. En dat geld ook als je helmsman bent (dan sta je achter het roer). De kapitein vind het niet echt fijn als je 30 graden van je koers afvaart. Oeps, maar later we Tenerife naderde ging alles steeds beter en je leert waar de grenzen liggen op de boot. We leren ook te navigeren en dat is redelijk eentonig maar ook echt gaaf om te leren! Je mag de positie opschrijven van de boot en kijken waar de wind vandaan komt en zo de koers te bepalen. Het is echt gaaf. We krijgen zelf ook steeds meer verantwoordelijkheid zo hebben we een wachtleider bepaalt. Die is eigenlijk verantwoordelijk voor heel de groep, zorgen dat iedereen op tijd komt en aanwezig is/blijft. Ook hebben we een garbagemanager bepaald. Nou die werd niet echt bepaalt, er werd gevraagd ‘Wie wil de garbagemanager zijn?’. En ik denk laat ik eens initiatief tonen en laat ik dat maar doen, zonder te weten wat het precies inhoud... Sukkel, blijkt het dus dat ik voor het afval mag zorgen dat het goed gescheiden word, want op de oceaan mogen bepaalde dingen van boord gegooid worden en andere niet. Maar uiteindelijk viel de taak wel mee :) ik mocht controleren of andere mensen het afval goed scheiden en wat ze weg gooiden. Helaas betekende dat niet dat elke keer als het afval gescheiden werd dat ik schone handen had :( Maar ik denk dat doordat ik een sukkel ben geweest om die taak op mij te nemen wel wat positieve gevolgen heeft. Ik hoef namelijk de rest van de reis het afval niet meer te verschonen :) Ook is er laatste een scheepsovername geweest en dan kon je solliciteren naar een van de taken van de bemaningsleden, de kapitein, 1ste stuurman, engineer, matroos (die ook zorgt voor bovendeks dat alles gemaakt is), matroos (die ook zorgt voor benedendeks dat alles schoon is en opgeruimt) of kok. Ik dacht ik wil heel graag voor 1 dag kapitein zijn maar ik weet nog niet hoe alles precies werkt aan boord. Dus ben ik gaan solliciteren voor matroos die ook zorgt voor benedendeks, omdat ik al aardig wat wist over het afval scheiden en het opruimen. En ik was aangenomen dus de laatste 2 a 3 dagen mocht ik als matroos spelen :) ik heb toen aardig wat geleerd over het trimmen van de zeilen en hoe ze werken want we hebben meerdere zeilen, en die hebben andere functies. Het hang ook af van de koers welke zeilen er gehesen moeten worden. Het was echt gaaf om te doen, en ik ben echt blij want ik heb veel geleerd! Volgende stap 1ste stuurman, engineer of de andere matroos. De reis naar Tenerife was echt gaaf we hebben dolfijnen gezien ook in de verte walvissen, daar zagen we helaas alleen de waterstraal van. Ook in de keuken is het gaaf elke keer als ik in keuken sta maakt de keukenploeg iets lekkers! De vorige keer had ik pannenkoeken gemaakt en daarna rozenkoeken. Als je in de keuken staat is het best wel heel erg zwaar je bent bijna 13 uur lang bezig met het schoon maken van de keuken, koken, broodbakken, eten klaar zetten voor iedereen en nog veel meer. Maar het is wel heel grappig als je in de keuken staat met hoge golven het eten vliegt overal rond! HAHA dat is echt heel grappig :) wat we nog meer hebben mee gemaakt is heel veel leuke gebeurtenissen maar ook mindere zoals je hoofd stoten, op meerdere plekken zo dat je hoofd niet echt rond meer voelt. Het om 12 uur op staan is echt slopend maar ja ik heb het overleefd. Wat ik wel heel jammer vind is dat ik op de 9de een verjaardag heb gemist van een hele goede vriendin van mij en daar was ik heel heel heel erg graag bij geweest, ook omdat dit een hele speciale leeftijd is 18 jaar. Karlijntje gefeliciteerd, ik probeer nog een bestandje naar je te sturen maar de wifi is hier te sloom voor woorden -.-
We hebben er precies 8 dagen over gedaan om Tenerife te bereiken, het was echt grappig iedereen zei we kunnen er ook om 11 of 12 aan komen in Tenerife. Maar de kapitein zei half 12 precies, en we komen precies om half 12 aan super grappig, die man is geniaal.
Hoe Tenerife eruit zag zet ik nog op mijn blog en de foto’s ga ik denk op Dropbox zetten of iets dergelijks. Ze zijn te groot voor deze blog en Facebook is te sloom ervoor.
Later Vasco
Reacties
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}